Sådan tiltrækker du it-folk og ingeniører

Screen Shot 2018-09-26 at 16.02.45.png

Det er ikke altid lige nemt at tiltrække it-udviklere og ingeniører. Men i kampen om denne type medarbejdere er der dog nogle ting, du selv kan gøre for at få din virksomhed til at fremstå mere attraktiv.

Først og fremmest skal du se på, om din virksomheds kommunikation kun retter sig mod jeres kunder med budskaber om jeres produkter, kvalitet, support osv.

Eller gør I også en indsats for at brande jer over for potentielle medarbejdere med historier om, hvordan det er at arbejde hos jer, hvordan I griber projekter og hvilke priser medarbejderne har vundet?

Når du skal udføre employer branding, er det vigtigt at vide, hvad potentielle ansøgere anser for at være vigtigt i arbejdslivet. Det kan du afdække på to måder:

Hvis din virksomhed søger flere it-udviklere, kan du spørge andre it-udviklere i virksomheden om, hvad de lægger vægt på, og hvad de synes, der fungerer godt i jeres virksomhed - og hvorfor de endnu ikke er strøget videre til et velbetalt job andetsteds.

Den anden metode er at bruge resultaterne fra Universums årlige undersøgelser af danskere med en videregående uddannelse. Her fremgår det blandt andet, hvad henholdsvis it-studerende og it-professionelle i job anser for vigtigst hos en arbejdsgiver:

Screen Shot 2018-10-01 at 12.07.33.png

Som du kan se i oversigten, er det lidt forskelligt, hvad studerende og folk i job synes er vigtigst. Universum har også spurgt ingeniører, jurister eller personer med en økonomisk uddannelse. Og her er det andre faktorer, som ligger i top.

For eksemplets skyld kan du nedenfor se de vigtigste præferencer for jurastuderende. Og som du kan se, synes jurastuderende ikke, at et kreativt og dynamisk arbejdsmiljø er vigtigt, mens netop dette område er en topprioritet for it-udviklere. Til gengæld lægger jurastuderende vægt på at arbejde under en inspirerende ledelse, der støtter deres udvikling.

Screen Shot 2018-10-01 at 12.07.46.png

Så når din virksomhed skal tiltrække nye medarbejdere, skal jeres kommunikation være skræddersyet mod den type, I søger i forhold til erhvervserfaring og uddannelsesbaggrund - og en række andre faktorer.

 

Kommunikationskanaler

Og hvordan når du så ud til potentielle jobansøgere, hvoraf mange af dem måske allerede har et job eller stadig er studerende? Det har Universum også kortlagt i deres store årlige undersøgelse.

De fem vigtigste kanaler, som jobansøgere bruger for at blive klogere på potentielle arbejdsgivere, er:

  1. Sociale medier

  2. Virksomhedens hjemmeside

  3. Karriere- og job apps

  4. Sponserede indlæg på sociale medier

  5. Online jobportaler

Så hvis din virksomhed ikke er til stede på Facebook, LinkedIn eller YouTube, så er det måske på tide at lægge en indsats der.

Og du skal også sørge for, at Karriere-menupunktet på jeres hjemmeside afspejler de præferencer, som jobsøgerne har. I stedet for bare at skrive om jeres kultur og arbejdsmiljø, kunne I videofilme et par medarbejdere og lade dem fortælle om, hvordan det konkret er at arbejde i jeres virksomhed.

Så kommer I måske forrest i køen, når en it-udvikler og ingeniør skal finde sit næste job.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du gerne vil vide mere om præferencer for netop de medarbejdere, du søger, eller hvis du er i tvivl om, hvordan I skal opbygge en effektfuld employer branding kommunikation.