Svært ved at komme i medierne? Så brug disse fem tricks

Screen Shot 2018-09-26 at 16.02.45.png

Mange ser misundeligt til, når typer som Richard Branson og Red Bull endnu en gang har fået en masse omtale. For hvorfor har de så let adgang til medierne, når det ind imellem er så svært for en gennemsnitlig dansk virksomhed?

Svaret er selvfølgelig, at Branson & co. arrangerer nogle halsbrækkende stunts, som er spændende at følge. De opfinder og iscenesætter selv deres historie.

Din virksomhed kan også tænke i interessante historier, hvis I vil i medierne. Men I behøver hverken at hoppe ud i frit fald fra det ydre rum, arrangere vilde MTB free ride events i Utah eller være den første til at flyve jorden rundt i en varmluftsballon. Mindre kan gøre det.

Her er fem nemme tips til, hvordan du kan få omtalt din virksomhed i medierne.

1. Udpeg dine nøglemedier

Først skal du udpege de medier, din virksomhed ønsker at blive omtalt i. Er målgruppen direktører, finanschefer eller konsulenter, er Børsen, Berlingske Business og JP Finans oplagte. 

Vil du i kontakt med beslutningstagere i en bestemt branche eller det offentlige, er der et væld af forskellige branchemedier.

2. Forstå dine nøglemedier

Næste skridt er at forstå de udvalgte nøglemedier ved at læse et par udgaver af dem og få styr på, hvad dine nøglemedier synes er en god historie. 

En blogger kan synes, at et par nye hovedtelefoner, stiletter eller GPS-udstyr kan være helt vildt spændende. 

En erhvervsredaktion tænder mere på trends, cases, nyheder om store virksomheder eller erhvervspersoner, der har solgt deres virksomhed for et stort beløb. 

Et fagblad går mere i dybden med specifikke emner såsom nye metoder til måling af vandstanden i åer, effektivisering af malerarbejde eller automatisering af revisorers arbejde.

Tricket for dig er, at du prøver at imitere de pågældende mediers typiske historier – men afsæt i din virksomhed.

For eksempel hjalp jeg den mindre it-virksomhed JO Informatik med at få en helsides artikel i Berlingske Business med en væksthistorie om, at den efter 17 år med fem ansatte havde hyret en professionel bestyrelse, hvilket på tre år havde ført til en tredobling af omsætning og ansatte og øget overskud. Den slags væksteksempler skriver erhvervsredaktionerne gerne om, også selvom virksomheden ikke er kendt i forvejen.

3. Brug undersøgelser 

Jeg har igennem flere år hjulpet analysevirksomheden Universum med at få omtalt deres undersøgelser af, hvilke virksomheder veluddannede danskere helst vil arbejde i, og hvad de motiveres af. Det er spændende stof, som erhvervsmedier og dagspressen gerne omtaler. 

Men selvom din virksomhed ikke er et analysefirma, kan I godt lave jeres egne undersøgelser og analyser.

En landinspektørvirksomhed kunne sætte tal på, om der er et stigende eller faldende antal tvister om skel mellem grundejere, samt give gode råd til husejere om hvordan tvister undgås. 

Et VVS-firma kunne give et bud på, hvilke typer badeværelsesfliser eller VVS-reparationer, danskerne bruger flest penge på, og hvor udbredt gør-det-selv arbejde er i dag i forhold til tidligere.

Et rengøringsfirma kan fortælle, om virksomheder kræver økologiske rengøringsmidler eller er ligeglade, hvor tit de vil have gjort rent, eller om det er svært at skaffe arbejdskraft til branchen.

4. Brug mediernes temaplaner 

Fagblade og nogle af dagbladene offentliggør temaplaner. Eksempelvis har Jyllands-Posten haft et tema om projektledelse, hvor jeg fik en historie på om ingeniørvirksomheden Atkins metode til at udvikle sine projektledere. 

Jeg har haft en historie om hvordan webbureauet Adapt har udviklet websitet for grossistvirksomheden Carl Ras under temaet e-handel. 

Omkring årsskiftet kommer der nye temaplaner. Kig under ”annoncering” på mediernes hjemmesider.

5. Brug mediernes faste formater

Børsen skriver selvsagt meget om de største danske virksomheder. Men en gang eller to om ugen skriver avisen om erhvervsfolks bedste og værste investeringer, hvor man er velkommen til at byde ind med forslag. 

Børsen har også en klumme om lederes medieforbrug på navnesiderne, hvor din chef kan blive omtalt.

Navnenyt bringes hver dag af alle aviser, af mange fagblade og ugentlige lokalaviser. Så når du ansætter nye medarbejdere eller en kollega har rund fødselsdag, kan du sende en notits til aviserne om personen og den virksomhed, vedkommende er ansat i.

Har du stadig svært ved at greje, hvordan din virksomhed kommer i medierne, eller gider journalisterne ikke at bruge jeres pressemeddelelser, så ring til mig og få en halv times gratis sparring - eller få hjælp til at skabe medieomtale.