Svært ved at komme i medierne? Så prøv at bruge disse PR-tricks

Screen Shot 2018-09-26 at 16.02.45.png

Det er ikke altid lige nemt at få et vigtigt medie til at omtale din virksomhed. Og slet ikke, hvis du hverken er børsnoteret eller i forvejen er et kendt navn i medierne.

Men i stedet for at give op, skulle du måske hellere kigge nærmere på disse fem PR-tricks, som alle kan bruge:

1. Udpeg dine nøglemedier

Først skal du udpege de medier, din virksomhed skal omtales i. Hvis din målgruppe er direktører, finanschefer eller konsulenter, er Børsen, Berlingske Business og JP Finans oplagte. 

Hvis du hellere vil eksponeres over for beslutningstagere i en særlig branche eller det offentlige, skal du kigge efter branchemedier. Dem findes der rigtigt mange af.

2. Forstå dine nøglemedier

Næste skridt er at forstå de medier, du har udvalgt. Det gør du ved at følge dem, så du får styr på, hvad de synes er en god historie, og hvilke historier de ikke bringer. For eksempel er Politiken meget optaget af klimaet og forbrugernes synspunkt, men interesserer sig ikke meget for cloud computing som teknologi eller optimering af virksomheder.

En teknologiblogger kan til gengæld synes, at et par nye hovedtelefoner eller GPS-udstyr kan være helt vildt spændende. 

En erhvervsredaktion tænder mere på trends, cases, nyheder om store virksomheder eller erhvervspersoner, der har solgt deres virksomhed for et stort beløb, eller hvordan man tiltrækker talenter til en virksomhed. 

Et fagblad går mere i dybden med specifikke emner såsom nye metoder til måling af vandstanden i åer, effektivisering af malerarbejde eller automatisering af revisorers arbejde.

Tricket for dig er, at du prøver at imitere de pågældende mediers typiske historier – med afsæt i din egen virksomhed.

Lad mig give et eksempel. Et erhvervsmedie som Berlingske Business kan godt væksthistorier. Det brugte jeg som afsæt til at få den mindre og i brede kredse helt ukendte it-virksomhed JO Informatik i avis med en helsides artikel i om, at virksomhed efter 17 år med fem ansatte havde hyret en professionel bestyrelse, hvilket på tre år havde ført til en tredobling af både omsætning, antal medarbejdere og overskud.

3. Brug undersøgelser 

Hvis du ikke synes, din virksomhed lige har noget spændende at fortælle om, men gerne vil have spredt et bestemt budskab, så kan det en undersøgelse måske gøre tricket.

Jeg har eksempelvis gennem mange sørget for, at employer branding virksomheden Universum med at få omtalt deres undersøgelser af, hvilke virksomheder veluddannede danskere helst vil arbejde i, og hvad de motiveres af. Det er spændende stof, som både erhvervs- og fagmedier og dagspressen gerne omtaler. 

En landinspektørvirksomhed kunne for eksempel sætte tal på, om der er et stigende eller faldende antal tvister om skel mellem grundejere, give gode råd til husejere om, hvordan tvister undgås og bruge en case til at illustrere historien. 

Et e-learningsfirma kunne kortlægge effekten af e-undervisning vs. almindelig klasseundervisning og udgifterne forbundet ved de to typer. En sådan historie kræver også typisk en god case til at illustrere pointerne.

4. Brug mediernes temaplaner 

Fagblade og enkelte dagblade offentliggør temaplaner. Eksempelvis har Jyllands-Posten haft et tema om projektledelse, hvor jeg fik en historie på om ingeniørvirksomheden Atkins metode til at udvikle sine projektledere. 

Et andet tema i Jyllands-Posten var e-handel. Her fik jeg placeret en historie om, hvordan webbureauet Adapt har udviklet website m.m. for grossistvirksomheden Carl Ras.

Omkring årsskiftet kommer der nye temaplaner. Kig under ”annoncering” på mediernes hjemmesider, for temaplanerne udarbejdes primært af hensyn til annoncørerne. Men derfor kan vi andre jo også godt bruge dem.

5. Brug mediernes faste formater

Børsen skriver selvsagt meget om de største danske virksomheder. Men en gang eller to om ugen skriver avisen om erhvervsfolks bedste og værste investeringer, hvor man er velkommen til at byde ind med forslag. 

Børsen har også en klumme om lederes medieforbrug på navnesiderne. Her skulle du nok kunne få din chef omtalt.

Navnenyt bringes hver dag af alle aviser, af mange fagblade og ugentlige lokalaviser. Så når I ansætter nye medarbejdere eller en kollega har rund fødselsdag, kan du sende en notits til aviserne om personen og den virksomhed, vedkommende er ansat i. Det kan nemt give fem mindre artikler.

Og ja, der er mange flere muligheder for at komme i medierne. Men det fører for vidt at skrive dem alle her. I stedet vil jeg foreslå, at du fortæller mig om jeres udfordringer - så skal jeg hjælpe med at finde en løsning, så I kan komme i medierne.