Sådan tiltrækker du it-folk og ingeniører

Mikkel_graa_mur.png

Det er ikke altid nemt at tiltrække it-folk. Men du kan faktisk gøre nogle ting for at få din virksomhed til at fremstå mere attraktiv.

Først og fremmest skal du se på, om din virksomheds kommunikation kun retter sig mod kunder.

Eller husker I også at brande jer over for potentielle medarbejdere ved for eksempel at fortælle, hvordan det er at arbejde hos jer, hvilke teknologier I bruger, og om I tilbyder gode udviklingsmuligheder?

Når du skal udføre employer branding - ja sådan hedder det - er det helt centralt af afdække, hvad der er vigtigt i arbejdslivet for den type personer, I søger.

Det kan du finde ud af på to måder:

Dels kan du spørge dine kolleger i it-afdelingen om, hvad der er vigtigt for dem, og hvorfor de (endnu) ikke er strøget videre til et velbetalt job andetsteds.

Dels kan du dykke ned i analysevirksomhedens Universums årlige undersøgelser af, hvad it-studerende og erfarne it-folk (it-professionelle) anser for vigtigst hos en arbejdsgiver:

Tabel employer branding.jpg

Som du kan se i oversigten, er der en vis forskel på toppræferencerne hos studerende og erfarne it-folk.

Så når din virksomhed skal tiltrække nye medarbejdere, skal jeres kommunikation handle om de emner, som dem i søger synes er de vigtigste.

 Kommunikationskanaler

Og hvordan når du så ud til potentielle jobansøgere, hvoraf mange af dem måske allerede har et job eller stadig er studerende? Det har Universum heldigvis også kortlagt.

De fem vigtigste kanaler, som jobansøgere bruger for at blive klogere på potentielle arbejdsgivere, er:

  1. Sociale medier

  2. Virksomhedens hjemmeside

  3. Karriere- og job apps

  4. Sponserede indlæg på sociale medier

  5. Online jobportaler

Så hvis din virksomhed ikke er til stede på Facebook, LinkedIn eller YouTube, så er det måske på tide at gøre en indsats der.

Og du skal også sørge for, at Karriere-menupunktet på jeres hjemmeside afspejler de præferencer, som jobsøgerne har.

I stedet for bare at skrive om jeres kultur og arbejdsmiljø, kunne I videofilme et par medarbejdere og lade dem fortælle om, hvordan det konkret er at arbejde i jeres virksomhed.

Så kommer I længere frem i køen, når en it-udvikler og ingeniør skal finde sit næste job.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vil vide mere om, hvordan I kan opbygge en effektfuld employer branding kommunikation.