Så forskellige er de danske it-medier

Hvis din it-virksomhed skal have medieomtale, skal du selvfølgelig vide, hvilken målgruppe og fokus de forskellige it-medier har. Her kommer et hurtigt overblik, så du ikke går galt i byen.

ITWatch er især gode til at skrive erhvervs- og personhistorier inden for it- og konsulentbranchen. Deres historier henvender sig snarere til kommercielle profiler end til it-nørder. Redaktør Jakob Skouboe har da også en lang fortid hos både Børsen og Berlingske Business. ITWatch

Computerworld er The Grand Old Man blandt it-medier og er udkommet siden 1981 i Danmark. Mediet havde sine velmagtsdage omkring dot.com boblen med op til tre ugentlige udgivelser på print. Computerworld hænger stadig godt på og skriver både om erhverv og teknologi. I forhold til at være et it-medie har de sjovt nok skrevet forholdsvis meget om bitcoins og Tesla. For et par måneder siden analyserede jeg deres indhold ved at kigge på de seneste 40 artikler og kunne konkludere, at hvad der lugter af Microsoft er godt stof i mediet. Computerworld dækker hele it-branchen men er måske mest relevant for CTO's og it-chefer. Computerworld

Version2 er en del af Ingeniøren og fokuserer på teknologi. Mediet er for de mere tekniske typer med overskrifter såsom ”Microsoft gør fremskridt mod DNA-lager med exabyte-kapacitet” og ” CFCS: IoT og 5G åbner angrebsflader for hackere”. Version2 er altså stedet, hvis du er fascineret af teknologi, ved hvad du taler om og arbejder med teknologi til hverdag. Kernelæseren har en baggrund fra DTU, Datalogi og ITU. Version2

Tech Savvy er til dig, der vil læse om digitale start ups, iværksætteri a la Løvens Hule og co-workingspaces (kontorfællesskaber, red.). Her kan du for tiden læse, at Toke Kruse sælger sin amerikanske iværksætterdrøm; at antallet af downloads eksploderede, da Reflectly var ’Dagens App’ hos Apple, og at ”Små co-workingspaces frygter, at ny gigant vil splitte startupmiljøet i Aalborg”. Tech Savvy

IT Reload bestyres af den erfarne it-journalist Lars Bennetzen. Mediet hed tidligere Telekommunikation og skrev for 10-20 år siden meget om netværk og teleselskaber, som i takt med liberaliseringen af telemarkedet og fremkomsten af nye netværksteknologier - og højt prissatte netværksvirksomheder - var ganske godt stof. I skrivende stund domineres overskrifterne af it-trendhistorier baseret på undersøgelser, samt enkelte erhvervshistorier såsom, at Plantronics og Polycom nu bliver til Poly - hvilket jeg som tidligere mangeårig PR-rådgiver for Plantronics personligt begræder, men det er en helt anden historie. IT Reload